HISTORIE

Historien om Politiets Kunstforening, København

Det hele startede i efteråret 1983, da daværende politidirektør Poul Eefsen var til møde hos politidirektøren i Oslo. Poul Eefsen rejste sammen med Bent Ejlerskov, der på det tidspunkt var leder af Narkotikaafdelingen i København.

Under mødet i Oslo fremviste Oslos politimester hele politigården for sine gæster – der i blandt de ophængte malerier og en del skulpturer. En hel del af det udstillede hidrørte fra den lokale kunstforening, som politimesteren selv var medlem af.

Poul Eefsen og Bent Ejlerskov drøftede under hjemrejsen, om der kunne være interesse for dannelsen af en kunstforening i Københavns Politi, og hver i sær gik de i gang med at lodde interessen blandt ledere og personale.

Det lå hurtigt fast, at der var interesse for en kunstforening i Københavns Politi, og sent på året 1983 blev den stiftende generalforsamling afholdt i Den gamle Dommervagt på Politigården. Ved mødets slutning havde 42 af deltagerne meldt sig ind i den nystiftede Københavns Politiets Kunstforening, som skulle virke fra starten af 1984.

Nogle år senere ændredes navnet til Politiets Kunstforening, København, idet mange af omegnens politiansatte havde ønske om at deltage som medlemmer af foreningen.

I maj 2009 fejrede Politiets Kunstforening, København, sit 25-års jubilæum med et arrangement over to dage, hvor bl.a. Den Kongelige Livgardes harmonieorkester spillede i Den Runde Gård på Politigården, og hvor medlemmerne fik udleveret jubilæumsgaven: “Miss Gauguin”.

foto11

Koncert på Politigården ifm. 25-års jubilæum

Kunstforeningen udvikler sig til stadighed, og på denne hjemmeside kan man følge med i de aktiviteter, som kunstforeningen iværksætter.

Ved årsskiftet 2011/12 var knap ca. 550 medlemmer fordelt over hele landet i Politiets Kunstforening, København.

Litteratur:

Hent artikel fra bladet Dansk Politi nr. 4 fra den 8. marts 1984 om stiftelsen af Politiets Kunstforening, København

Politi og kunst. Artikel om kunstforeningens 10-års jubilæum.

Vellykket arrangement. Artikel om udstilling i Runde Tårn i anledning af kunstforeningens 10-års jubilæum.